Będąc właścicielem budynku lub przedsiębiorstwa, w myśl przepisów prawnych, należy zabezpieczyć każdy obiekt na wypadek możliwości wystąpienia pożaru lub innych nieprzewidzianych klęsk żywiołowych. Lista oferowanych zabezpieczeń jest całkiem spora, bowiem wiele firm oferuje gaśnice, specjalistyczne systemy wentylacji a nawet drzwi przeciwpożarowe. Wszystko po to, by zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się ognia. Czy oprócz posiadania urządzeń gaśniczych istnieją dodatkowe, specjalne wymogi, które nakazują ich dodatkowego serwisowania? Okazuje się, że tak.
Podstawy prawne
W myśl szczegółowego rozporządzenia MSWiA z 2010 roku zarówno osoba prywatna, jak również pozostałe podmioty będące właścicielami budynków, zobowiązane są do ich zabezpieczenia na wypadek pożaru lub innych uszkodzeń powstałych wskutek zagrożeń ze strony żywiołów. W praktyce oznacza to bowiem, że oprócz przystosowania obiektu do wymogów przeciwpożarowych, w dalszym ciągu należy kontrolować oraz serwisować różnego rodzaju instalacje oraz akcesoria. Jest to ważne zjawisko, ponieważ realnie wpływa na bezpieczeństwo osób, chroniąc ich życie lub zdrowie.
Jak często powinno się dokonywać inspekcji urządzeń gaśniczych? Wedle ogólnie przyjętych zasad – przeglądy muszą być wykonywane przynajmniej raz w roku, lub w terminach zalecanych przez producenta. W przypadku inspekcji hydrantów dodatkowo stawia się wymóg, by co najmniej raz na 5 lat skontrolować stan węży ciśnieniowych. Szczegółowa lista czynności, jakie powinny zostać wykonane w przypadku serwisu, znajduje się w krajowych normach, które odnoszą się do użytkowania urządzeń gaśniczych, jak również samych gaśnic.
Kolejnym źródłem są instrukcje obsługi zawierające wytyczne na temat ogólnego użytku i sposobu kontroli sprawności akcesoriów gaśniczych. Oprócz gaśnic, najczęściej dokonywane inspekcje przewidują serwis wspomnianych wcześniej hydrantów zarówno wewnętrznych oraz zewnętrznych, koców gaśniczych, bram i drzwi przeciwpożarowych, wykonania testu poprawnego działania głównego wyłącznika prądu oraz kontrolę sprawności systemów wentylacyjnych. Wzmożony nacisk położony na poprawne działanie systemów gaśniczych ma na celu zapewnienie natychmiastowej sprawności wszystkich podzespołów składających się na instalację przeciwpożarową obiektu.
Kto jest upoważniony do przeprowadzenia kontroli?
W krajowych źródłach prawnych nie ma konkretnego wyszczególnienia, kto powinien dokonywać serwisu urządzeń, jednakże warto te czynności powierzyć profesjonalnym firmom, które trudnią się tego typu usługami na co dzień. Istotne jest też to, by wszelkie prace były wykonywane zgodnie z ogólnie przyjętymi zaleceniami oraz wytycznymi producenta oraz były zgodne z omawianą już listą polskich norm dotyczących sprzętu gaśniczego. Przez cały okres należy jednak pamiętać, że stała kontrola i regularny serwis ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo osób przebywających w budynku.
Co ciekawe – istnieją w Polsce różnego rodzaju organizacje państwowe, które szkolą przyszłych serwisantów pod kątem omawianych czynności kontrolno-serwisowych. Po wykonanej usłudze firma serwisowa sporządza stosowne dokumenty, które są potwierdzeniem wykonanych prac ustalając przy tym termin następnych badań.
Co grozi za brak ciągłości serwisowych?
W przypadku ewentualnej kontroli ze strony organów państwowych np. Okręgowej Inspekcji Pracy i wykrycia nieprawidłowości na przedsiębiorcę zostają nakładane dotkliwe kary finansowe oraz dalsza konieczność przeprowadzenia serwisu urządzeń gaśniczych. Wysokość grzywny jest adekwatna do powagi sytuacji, bowiem jak już wcześniej wspomniano, w grę wchodzi bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie obiektu. Warto więc zadbać o to, by wszystkie przeglądy instalacji oraz akcesoriów przeciwpożarowych były wykonywane terminowo. Wybór doświadczonej firmy serwisowej gwarantuje kompleksowość wykonanych usług oraz najwyższą gwarancję jakości.